Pohon hrnčířského kruhu

Srdce kruhu z těžkého průmyslu

Pohon hrnčířského kruhu

Výrobci hrnčířských kruhů dosahují potřebného kroutícího momentu na hřídeli točny různými způsoby. Používají se především řemenové převody, třecí převody, v ojedinělých případech převody ozubenými koly. Jakýkoli převod i v tom nejkvalitnějším technickém provedení je však zdrojem hluku, vibrací a potencionálním zdrojem poruch. Hluk a vibrace jsou způsobené samotným motorem, který kvůli převodu běží na vyšších otáčkách. K tomuto hluku a vibracím se dále přidává samotný převod (svist řemene při dosedání na řemenici, vibrace a hluk od nevývah řemenic a hmot třecích převodů, hluk ozubených kol, přídavný hluk v ložiskách atd.). Negativní projevy převodů se navíc s používáním dál zhoršují.

V hrnčířských kruzích se používají dva základní typy elektromotorů. Elektromotor s komutátorem a bez komutátoru. Komutátor je z mechanického pohledu sada vodivých ploch umístěných na hřídeli elektromotoru. Na tyto plochy dosedá uhlíkový sběrač proudu. Jiskření a tření uhlíků komutátoru při běhu způsobuje postupné mechanické opotřebovávání a značný hluk takového motoru. Komutátorové motory se v hrnčířských kruzích používají kvůli jednoduchému a levnému řízení otáček. V motorech kde komutátor není, není ani žádné jiskření, opotřebení a s tím spojený hluk. Motory bez komutátoru však potřebují nahradit mechanickou komutaci sofistikovanější polovodičovou elektronikou.

Nejtišší hrnčířské kruhy proto používají přímý pohon motorem bez převodovky a motor bez komutátoru. Pro tento účel byl vyvinut pomaloběžný motor s permanentními magnety a polovodičovým řízením. Pro zachování dostupné ceny, bylo však nutné zlevnit samotné polovodičové řízení motoru. Důsledkem toho je, že současné pohony nesnesou velké přetížení a není možné nastavovat žádné parametry pohonu.

Kruh Grandis pohání ten nejspolehlivější typ elektromotoru, který kdy člověk vymyslel. Jde o asynchronní elektromotor s kotvou nakrátko. Motor použitý v kruhu Grandis je navíc v provedení pro těžký průmysl. Má zesílená ložiska v zesílených ložiskových štítech, rotor motoru je vyvážen na stupeň vibrací A. Tento motor splňuje evropskou normu pro vyšší účinnost IE2.